2013. 12. 16.
Az európai acélipar nélkülözhetetlen alapanyagokat szolgáltat az Unió stratégiai iparágai számára. Az innovatív acéltermékek biztosítják a tartósságot és az energiatakarékosságot az autóiparban, az építőiparban vagy a szélturbinák esetében.
Napjainkban számos európai acélmű tulajdonosa kényszerült részleges kapacitásleépítésre vagy teljes üzembezárásra az elhúzódó válság miatt. A csökkenő európai kereslet, a magas energiaárak, a szigorú klímavédelmi szabályok és a fejlődő országok kereskedelmi korlátozásai következtében csökkent az uniós acélgyárak versenyelőnye a harmadik országokkal szemben.
A Fidesz brüsszeli delegációvezetője szerint Európa nem engedheti meg magának, hogy a világ egyik legfejlettebb acéltermelő bázisát elveszítve egy jelentéktelen acélgyártóvá váljon.
"Az acélipar egy energiaintenzív ágazat, így az energiaárak jelentősen befolyásolják az acélgyárak költségeit. Az utóbbi években jelentős mértékben emelkedtek az energiaárak Európában, ezért mihamarabb létre kell hozni az uniós egységes energiapiacot az energiaárak féken tartása céljából" – hangsúlyozta Gyürk András.
Az acélipari termékek meghatározó része a nemzetközi piacon cserél gazdát. Ezért kulcsfontosságú, hogy az uniós döntéshozók megtalálják az egyensúlyt az éghajlatváltozással kapcsolatos szakpolitikai célok és az iparág versenyképessége között. Az európai acélgyártás védelme érdekében fontos előrelépést jelenthet az európai fenntarthatósági standardok bevezetése és a fémhulladékból történő acélgyártás további ösztönzése.
A delegációvezető szerint Európának aktívabb szerepet kell vállalnia a nyersanyagokra és az acéltermékekre vonatkozó kereskedelmi korlátozások megszűntetésében. Ezért fel kell venni a küzdelmet a harmadik országok által folytatott tisztességtelen versennyel szemben a rendelkezésére álló megfelelő kereskedelemvédelmi eszközök hatékonyabb felhasználásával.
A delegációvezető szerint az uniós acélipar jövője szempontjából kiemelt hangsúlyt kell fektetni a kutatás-fejlesztésre és az innovációra. Ezért uniós pénzügyi forrásokkal és innovatív finanszírozási eszközökkel kell ösztönözni az alacsony szén-dioxid-kibocsátású acélgyártási technológiák kifejlesztését.
Az ITRE szakbizottság tagjai a mai napon nagy többséggel szavazták meg a jelentést, amelyet várhatóan 2014 februárjában hagy jóvá az Európai Parlament a Versenyképességi Tanácsülés előtt.