Egyéb

Roaming közmeghallgatás az Európai Parlamentben

Roaming közmeghallgatás az Európai Parlamentben

2006. 05. 08.

Powerpoint diákkal és statisztikákkal felszerelkezve érkeztek az európai mobiltelefon-társaságok képviselõi az Európai Parlament ipari- és belsõpiaci bizottsága által rendezett csütörtöki meghallgatásra, ahol Vivane Reding uniós távközlési biztos tavalyi javaslata volt a téma. Reding ugyanis jogszabállyal törné le a túl magas roamingtarifákat.

A vállalatok képviselõi egyfelõl megkérdõjelezték a Reding által bemutatott statisztikákat, szerintük a valóság az, hogy a roamingköltségek jóval alacsonyabbak annál, mint amekkorának a biztos beállítja õket (noha azt senki nem kérdõjelezi meg, hogy mindenképpen nagyon magasak). Másrészt pedig úgy vélték, hogy semmi esetre sem az Európai Unió feladata, hogy megmondja, mennyibe kerüljön a roaming, errõl a piacnak kell döntenie. Úgy vélték, a piacra lehet is számítani, hiszen a roamingköltségek jelentõsen estek az elmúlt években és további csökkenésre lehet számítani.

Gunnar Forsgren a svéd Telia Sonerától úgy vélte, hogy a szabályozásnak negatív hatásai lennének a vállalatok versenyképességére. Wolfgang Knopf a német T-Mobile-tól azt mondta, hogy ha a Bizottság az árak csökkentésével elveszi a profitot a vállalatoktól, akkor azok majd máshol lesznek kénytelenek behozni az elveszett pénzt, például egyéb szolgáltatások árának emelésével. A Vodafone Richard Feasyje mindezzel egyetértett, és ezenkívül úgy fogalmazott, hogy „az ágazat sokkal jobban ki tudja elégíteni a fogyasztók igényeit, mint az Európai Bizottság”.

Jakab Erikát, az Európai Fogyasztók Szervezetének (BEUC) képviselõjét nem hatották meg ezek az érvek, szerinte a fogyasztók jogait nem veszik figyelembe a szolgáltatók. „A fogyasztónak semmi információja nincsen a hívások költségérõl, úgyhogy nem kérhet visszatérítést és nem tud olyan operátort választani, ami megfelelne neki”.

Valahol a két oldal közt helyezkedett el Paul Chamsaur, az Európai Szabályozók Csoportjának (ERG) igazgatója, aki egyetértett a Bizottsággal és a BEUC-cal abban, hogy az árak botrányosan magasak. Egy hívás percenkénti költsége 5 cent, míg az átlagos ár, amit a kliens kifizet, 40-60 cent körül van. Abban viszont nem volt biztos, hogy a fix árszabályozás a legjobb módszer a csökkentésre.

Az ipari bizottság elnökét, a brit néppárti Gilles Chichestert, láthatóan nem gyõzték meg a megjelent multiképviselõk, de nem mondta, hogy támogatja a bizottsági javaslatot jelenlegi formájában. A néppárti német Daniel Caspary szintén szkeptikusan hallgatta a megjelent vállalatokat, de sürgette õket, hogy lépjenek, mielõtt az uniós intézmények lépnek helyettük. A brit néppárti Malcolm Harbour úgy vélte: nem lát bizonyítékot piaci kudarcra, csak arra, hogy nem elég átlátható az árazás.

forrás: www.bruxinfo.hu