Egyéb

Az európai égboltra vonatkozó környezetvédelmi előírásoknak a harmadik országok repülőgép járataira is vonatkoznia kell

Az európai égboltra vonatkozó környezetvédelmi előírásoknak a harmadik országok repülőgép járataira is vonatkoznia kell

2010. 09. 30.

"A légi közlekedés ETS-be való beemelése helyes lépés, feltéve, hogy az nem csak az uniós légitársaságokat sújtja. Éppen ezért az EU-nak következetesen érvényesítenie kell a földrajzi semlegesség elvét, az európai égboltra vonatkozó környezetvédelmi előírásoknak a harmadik országok járataira is vonatkoznia kell" – áll Gyürk András parlamenti vitához benyújtott írásbeli nyilatkozatában.
 
Ha a szigorú normák csak az európai cégekre vonatkoznának, az indokolatlan versenyelőnyhöz juttatná a harmadik országok légitársaságait. A versenyhátrány nem lebecsülendő következménye az lenne, hogy munkahelyek ezrei szűnnének meg a légi szektorban.
 
A Fidesz európai parlamenti delegációvezetője nyilatkozatában hangsúlyozza, hogy nem feledkezhetünk meg a környezeti következményekről sem. Egy féloldalas szabályozással valószínűleg továbbra is az iparág önkéntes felajánlásaira kellene hagyatkoznunk. Ezek márpedig eddig sem hozták meg a kívánt eredményeket. A sokat hangoztatott üzemanyag-hatékonysággal kapcsolatos felajánlások ugyanis keveset érnek, ha a légi forgalom közben többszörösére növekszik. Beszédes adat, hogy az ICAO becslései szerint az üzemanyag-fogyasztás megnégyszereződik 2050-ig.
 
A politikus hangsúlyozza, hogy az EU-nak erélyesen fel kell lépnie annak érdekében, hogy az ETS előírásai minden európai égbolton megjelenő járatra vonatkozzanak. Ha nem így tesz, akkor az unió elveszíti a lehetőséget, hogy jó példával elöl járva más térségeket is szigorú klímavédelmi lépésekre ösztönözzön a légi iparban.